zaterdag 20 april 2013

Op de heide


We lagen op de heide onder een boom, samen op een picknick kleed. Ik las mijn boek over meditatie en Vro lag met haar ogen dicht te genieten van de zon. Plotseling viel er vanuit de boom een klein kevertje op de open bladzijde van mijn boek. Ik bekeek hem een tijdje. Hij was op zijn rug gevallen, krabbelde zich weer op vier pootjes en bleef zo even stilzitten. Vro zag het ook. Ze zei dat ze insecten eng vind. Ik snapte niet waarom. Ik vond dat al zo jammer, die dag in Artis, dat ze eigenlijk de insecten had willen mijden. Ze kreeg er de kiebels van. "Die kleine beestjes met hun pootjes. Ik moet er niets van hebben!" Ik begon te lachen. Ze vroeg me waarom. Ik vertelde haar wat ik zojuist had zien gebeuren: "Precies op het moment dat je zei dat je er niets van moet hebben viel er eentje op je haar!" Ze spong op, gillend en in paniek. Ze begon zelfs bijna te huilen. Ik vond het zo overdreven.
Ik zat nog steeds met me gedachten bij het mes. "Bang zijn voor een klein beestje" dacht ik "maar wel in je eigen armen snijden met een mes." Hoe durf je bang te zijn! Dat kleine beestje kan jou niets meer pijnlijk aan doen dan dat jij jezelf al aangedaan hebt! Ik uitte mijn irritatie, zonder het over het mes te hebben. Ik had het over dat wat Jeraan altijd als voorbeeld gaf. Ze werd boos en ging weg, terug naar de parkeerplaats. Het was stil...

Ik begon te mediteren. Ik wilde me los maken van alles dat ik voelde. De stilte horen. De wind, de vogels, de vallende bladeren. Ik wilde die dingen horen. Ernaar luisteren. En luisteren naar mijn eigen gedachten. Om ze te zien komen en gaan, en er niet in te blijven hangen. Zo bleef ik wel twintig minuten zitten.
Toen ging mijn telefoon. Een bericht van Vro. Ben je nog van plan om te komen? Ik zit hier te wachten en er zijn enge mannen bij me komen zitten.
Ik moest denken aan wat ze me verteld had. Over die keer dat ze na een ruzie met haar ex vriendje naar de club was gegaan en dronken was geraakt. Dat er een jongen met haar mee naar huis was gegaan, tegen haar wil in. Maar ze was té dronken geweest om zich te verzetten. En hoe hij haar toen verkracht had.
En haar toenmalige vriend? Ik heb haar niet gevraagd of ze het hem verteld heeft. Maar moet je je dat eens voorstellen. Dat je vriendin na een ruzie koppig en kwaad weg gaat, naar de stad. En dat dit dan gebeurt. En nu liep ze ook weg van mij en waren er 'enge mannen' bij haar komen zitten. Ik voelde me zo kwaad worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten